Bondinos Kennel

Alla inlägg under april 2010

Av Bondinos Kennel - 14 april 2010 17:16

Storebror och lillasyster, här ser man verkligen storlekskillnaden:


  Luna och Quintus



Benjamin räcker upp tassen. Alla sätt att dia på är bra, så länge man håller fast i tutten...


  Han cyklade i luften när jag tog detta kort


Valparna börjar upptäcka att de har syskon och att det finns en värld utanför dem själva. Några har tom gjort lite försök till att leka. Fast det är bara försök än så länge.


De börjar verkligen se ut som hundar nu. Det har gjort en stor skillnad att ögonen håller på att öppnas på dem. Och så klart så är de helt bedårande. Hela högen!

Av Bondinos Kennel - 13 april 2010 16:50

Jonathan och Tootsie:


Så söta! (Jonathan är närmast)


Amber har en egen sovstil:


  Skönt att sprattla med benen i luften när man sover

Av Bondinos Kennel - 12 april 2010 11:59

Jag lovade att ta kort på bebisarna nu när ögonen öppnats. Det är ju inte mer än rätt att de flickor jag presenterade igår oxå måste få vara med på bild. Perspektivet på bilderna är ju lite lustigt. Valparna ser jättestora ut men det är de inte. Men men, här är:


  Titania


Och syrran:


  Tootsie


Sen så finns det två gossar som oxå vill visa upp sig. Först ut är den som ledde viktligan de två första dagarna:


  Quintus


Och vår jättesöta lilla luring!


  Oberon


Visst är de söta!?


 

Av Bondinos Kennel - 11 april 2010 21:10

...eller ögonen på en del. Alltså, ögonen har börjat öppnas! Redan! De är så söta för de ser ut som att de kisar på en :)


Tar bilder i morrn. Lovar. Men nu ska jag sova


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 11 april 2010 10:37

Igår kväll så var det svårt att somna då Fröken Först (Titania) tjöt och hade sig. Jag la henne vid tutten och hon blev sur! "Ingen j***a tutte för mig! Jag är ju proppmätt fattar du väl?" ylade hon ilsket åt mig.


Nähäpp.


Ligga på/under/bredvid ett syskon? Nähä, inte det heller.


Illtjuten blev mer och mer högljudda. Jag kände mig verkligen som en tonårsmorsa, ni vet då när vad man än gör så gör man fel, och man "fattar ingenting".


Till saken hör att Annika köpt två jättemysiga fleecefiltar till valplådan som alla de små älskar att ligga på och jag tänkte "friskt vågat - hälften vunnet" och la henne på en sån. Varpå hon knorrade belåtet och somnade på stört. (Ja jag vet, jag borde ha fattat det på en gång)


Lilla Tootsie (näst största tiken) verkar vara en dam som är trygg. Kelar man med henne så gosar hon belåtet. Klipper man klor, somnar hon. Väger man henne så nosar hon nyfiket på handduken i vågskålen. (alla andra far runt) Klart att även hon kan vara missnöjd, men hon verkar trivas i de flesta situationer. Inget man gör förvånar eller skrämmer henne. Hon älskar att gosa in sig med skorpan (oftast är det dom två i alla fall).

Men samtidigt som hon är så cool så är hon målmedveten. Är hon hungrig skyr hon inga medel för att få mat! Vilket vågen visar...

En riktig gosig mysfia är hon!


/Pernilla


PS

Vi har fått lite ögonglimtar idag! Trodde det skulle bli senare eftersom de är födda tidigt och det är dag 10 idag. Men men, de är ju supervalpar! Så vad annars kan man vänta sig?

Av Bondinos Kennel - 11 april 2010 09:10


Ja så var det då dags, bara 9 dagar gamla, för den första pedikyren. På dessa små tassar passar inga vanliga klotänger så det fick bli en minimodell för mänskliga naglar. Pernilla höll i famnen och jag klippte. 198 klor det ni!
 
Denna första kloklippning förlöpte helt odramatiskt men om några veckor lär situationen vara en annan med livliga, sprattlande valpar som inte förstår varför dom ska sitta still i famnen och bli nypta i tårna.
 
Just kloklipppning är ett bekymmer för många med stressad hund som inte håller fram tassen frivillgt  och en svettig, upprörd ägare. Vi kommer att prata igenom såväl tekniken som "psykologin" på vår förberedande valpkurs och sedan följa upp hur det går på våra valpträffar. Man ska inte behöva gå till veterinären för att klippa klorna på sin egen hund!
 
Lugn är ett nyckelord. På den unga hunden kan man också dela upp kloklippningen - det måste inte vara alla tassar vid samma tillfälle. Viktigare att det blir en bra erfarenhet.
 
Många är rädda för att klippa i pulpan. Det händer dom flesta av oss någon gång. Även då gäller det att förbli lugn. Det är faktiskt inte farligt. Om du inte gör någon affär av det inträffade så blir det mindre dramatiskt och skrämmande även för hunden. Klipp gärna någon klo till innan du avslutar för den dagen. 
 
Små valpar håller man förstås i famnen och ofta är det då bra att vara två. Men dom blir snabbt större. Somliga förordar att hunden ska ligga ned och vissa sitter själva på golvet och lägger hunden på rygg mellan sina utsträckta ben. Det är en väldigt utlämnad position för hunden där vi visar stark dominans.
 
Jag tycker det är bättre att inte tränga hunden så mycket. Hos oss startar kloklippningen med att jag inte bara tar fram klotången (den lär dom sig snabbt känna igen) utan också något riktigt gott ur kylskåpet, blodpudding exempelvis. Blodpuddingen ställer jag på bordet, hunden sitter eller står framför mig när jag klipper framtassarna och efter varje tass levereras en godbit.
 
Baktassarna klipper jag med hunden stående och lyfter bakbenet bakåt ungefär som när man skor en häst. Även här en godbit efter varje tass. Det håller dom noga reda på, har jag lite brått får jag en puff som påminnelse. Med denna teknik förlöper kloklippningen helt odramatiskt och hundarna står stilla utan att vara fasthållna. Är dom hungriga kan dom tom stå i kö för att bli klippta.
 
Är detta att muta hunden? Nej jag ser det inte så. Godbiten är en belöning för gott uppträdande och kommer efter prestationen. Självklart kan jag klippa klorna på mina hundar utan godbitar och i botten finns ett krav på gott uppförande med eller utan godis. Ridgebacks har dock en ganska uttalad kroppsintegritet och jag vill lätta upp detta moment som annars kan vara rätt tryckande för våra hundar.
 
Man kan göra på olika sätt, så pröva er fram. Min första hund klipptes bäst i TV soffan.
 
Annika

Av Bondinos Kennel - 10 april 2010 11:13

Det är så ovanligt att alla ligger i en och samma hög så jag var bara tvungen att ta denna bild i morse


(Som vanligt så gör blixten på min gamla kamera att vovvarnas färger blir liksom blekta)


  Alla hjärtegrynen 

Av Bondinos Kennel - 9 april 2010 20:40

  Jonathan (vänster) och Riska

Presentation


Kennel Bondinos blogg

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards