Bondinos Kennel

Alla inlägg under september 2010

Av Bondinos Kennel - 20 september 2010 20:29

Ja, igår var vi på vår första utställning! Doris var såå duktig! Och jag har fått såå ont i ryggen efter att ha suttit på en kall(fuktig) picnicfilt o frusit ;)

Det var i alla fall jättekul!


Jag lovade Annika att kolla upp i senaste Hundsport om lite kommande utställningar "åt mitt håll".

Tyvärr hittar jag inte tidningen, men har med hjälp av Angelica kommit fram till följande:   www.molo.boxerklubben.nu (eskilstuna 21/11)

Och  Mårtenutställning, http://www.ulkk.se/index.asp?sida=Marten 

( Enköping 14/11)


Jag ska försöka anmäla Doris till båda! Vore kul om vi blev flera!!


/ CAroline

Av Bondinos Kennel - 20 september 2010 06:39

Det är svårt att träna lydnad med RR på vintern, antingen är det blött och lerigt eller alldeles för kallt om magen för att det ska vara trevligt att ligga - och det ska ju faktiskt vara roligt för hundarna när vi tränar.


Därför ordnar vi vinterträning i Farsta Ridhus söndagar kl 18.30-20.00 med start första veckan i november. Var och en ansvarar för sin egen träning. Jag kommer att träna mina egna två hundar men organiserar också gemensamma övningar och kan hjälpa den som får  problem - det är dock ingen formell kurs.


Fem platser finns tillgängliga och först att boka gäller. Du binder dig för att betala denna vinter (nov tom feb) vare sig du kommer eller inte och kostnaden är 75 kronor per gång och betalas månadsvis. Du som har två hundar kan skifta hund under passet men den andra hunden får vara i bilen eller på läktaren så vi hushållar med utrymmet i manegen. 


Bondinoshundar har företräde fram till den 7 oktober. Andra ekipage, oavsett ras, är sedan välkomna i mån av plats. Maila din anmälan till mig på annika.tibell@karolinska.se.

Annika

Av Bondinos Kennel - 19 september 2010 19:39

Igår var Quintus på sin andra RR-promenad i vinterviken.  

Först var det 100 meter utstrypning ...  

... men så fort Q fick gå först så  gick det bättre.

 

Ett mycket bra tillfälle för Quintus att lära sig hur man uppför sig bland vuxna hundar.

 

Karma var mycket intressant tyckte Q.   

Efter promenaden så gjorde vi lite olika övningar bla att gå zick zack mellan alla ekipage.

Vi passade också på att träna lite hantering.

 

Q tyckte att det var helt ok att Magdalena tittade på hans tänder   

Tillsist en bonus bild på lite köksgolvs mys.  

Quintus är mycket förtjust i våran katt Alde men kärleken är inte riktigt besvarad

men hon börjar nog smälta lite.


/Tomas 


Av Bondinos Kennel - 15 september 2010 18:55

Tänkte att jag skulle bjuda er på lite skratt...en bild som visar hur knäpp jag är  ...dom ligger faktiskt på plats helt av sig själv nu, allt oftare!

  


Kanske ungerfär såhär tänker nog Echo om det hela ;)

 


Sen blir det lite kärlek oxå...mellan Echo o yngsta sonen   

   

   

Ja...det finns ju olika sätt att vila på ;)


Ses imorgon på kursen!

/Angelica 

Av Bondinos Kennel - 14 september 2010 10:18

Jag fick i helgen veta att det tyvärr inte blir någon träff med Frida Binette där hon visar Freestyle på torsdag den 23/9. Vi får hoppas det blir senare.

Däremot har jag sett att det är RR race den dagen. Det är en tävling där Ridgebacks får springa på en greyhoundbana. Allt är ju på lek men verkar riktigt roligt (jag har bara läst om det). Mamma Izza har fortfarande rekordet på 6,6 s. om jag har förstått allt rätt, Pernilla?!


Jag föreslår att vi ses där och hejar på mamma Izza som ska springa. Kanske Karma och några andra Bondinos också ska delta?

Vi kan ju kanske göra lite egna övningar tillsammans med våra valpar efter.


Kl. 17-19 är det RR race på Greyhound Park, Åkersberga.


Läs mer på SRRS -Stockholms hemsida http://stockholm.srrs.org


Hoppas ni vill följa med mig och Zana!

// Anna


Av Bondinos Kennel - 9 september 2010 09:19

Ikväll tävlar Strimma och jag elitlydnad på Haninge BK, på lördag är det utställning på Gubbängsfältet från kl 10 (Echo, Luna och Obbe har dock ett 60tal hundar före sig) och på söndag debuterar Ulf med Vitesse på agilitytävlingarna i Vallentuna. Man kan åka och titta något av dessa arrangemang (möjligen med undantag för Vallentuna - kolla hemsidan) för att miljöträna men ta då med stamtavla/vaccinationsintyg.


Helgen efter tävlar vi agility i Hofors och Tierp men sedan så lugnar det ner sig och jag hoppas att vi då kan träffas ibland på helgerna för lite extra träning. När ni träffas hjälp varandra med hanteringsträning eller gör någon annan liten aktivitet.


Budföring brukar vara uppskattat. Liten repetition för den som glömt träningen bakom Huddinge Sjukhus:


Hunden ska springa mellan föraren och främmande person=mottagaren (kan förstås också springa mellan husse och matte på träning). Först hälsa på mottagaren som ska ha gott godis. Gå ut en lämplig sträcka med kopplad hund initialt kanske 20 m. Se till att hunden fokuserar på mottagaren vid behov kan denne locka lite medan föraren håller i halsbandet. Släpp iväg hunden (kommandot heter i tävlingssammanhang marsch). Mottagaren lockar vid behov, tar emot och ger godis.


I det färdiga momentet ska hunden spontant springa in och sätta sig fot men det behövs inte i början. Sedan ska hunden springa tillbaka till föraren och även här tas emot med beröm och godis. Koppla hunden, spring tillsammans till mottagaren för att samla ihop "flocken". Låt mottagren ånyo ge lite godis och beröm båda hunden som avslutning.


Alla valparna som testade tyckte detta var kul, nedan lite bilder på Obbe och Annika med Niklas som mottagre. Kolla svansen när Obbe belönas av Niklas.

        

Av Bondinos Kennel - 5 september 2010 17:41

Som alla sagt var det en riktigt rolig dag igår! En bra start på våra kommande utställningar, synd bara att Doris, Obbe och Maya inte var med i ringen. Men det kommer ju fler tillfällen!

Ett tillfälle som ännu inte är för sent att anmäla till om ni är snabba är den 25 september på Nynäshamns BK. Jag kollade med dem igår och fick klartecken på att anmäla Zana trots att tiden gått ut. Så skynda, skynda ni som inte anmält och vill vara med! Helst redan ikväll. http://www.nynasbk.com/


Jag har inte så många bilder från igår men skickar med en på mina lilla prinsessa Zana!  

Jag kan ju inte heller låta bli att skicka med denna bild på den lilla trötta skaran som vilade sig iform till utställningsringen... det är hårt att jobba natt innan!

   


// Anna 

Av Bondinos Kennel - 4 september 2010 20:39

 

Vitesse


  Winston


  BIR och BIM :)


    

Oberon


  Oberon


    

Izza


Hela gänget!

    Echo


    

Leia visar hur man länger på stegen


  Vinnarna i Elitklassen, Annika och Strimma :)  


Quintus

  Luna

    Luna


 

Zana 

Presentation


Kennel Bondinos blogg

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards