Bondinos Kennel

Alla inlägg under maj 2011

Av Bondinos Kennel - 10 maj 2011 22:03

Tänke se med er andra när det kan passa att ha Bondinosveckan?


För mig är v28 och v29 bäst.

/Angelica

Av Bondinos Kennel - 10 maj 2011 07:03

Helgens arbete bar frukt och igår kväll har vi invigt vår egen agilitybana. Visst fattas det lite färg här och var men det fungerade ju bra ändå. Hinderstöden är ssk anpassade för vårt gäng, dvs det finns bomhållare för largehundarna ca 55cm och, åtminstone på de flesta hindren, en hållare på 30 cm för Charlie.


Man märker att hundarna nu är i tonåren, det vart rätt många utflykter vid sidan av avsedd väg för de flesta. I agility är fart och glädje viktiga så det gäller att vara sparsam med nej:en, det är bara att träna på och lägga upp övningarna klokt så blir det bättre. Undvik att ta hunden direkt från bilen. Hunden behöver mjuka upp musklerna lite och samtidigt kan man passa på att fokusera upp hunden.


Föreslår att vi satsar på tisdagar som agilitykväll, låt mig veta om det passar er och vilka som är intresserade!  Jag talar med Marianne och när hon kan så är det jättebra och annars så kör jag lite träning med er.


Annika

Av Bondinos Kennel - 9 maj 2011 14:57

Idag så fick även Luna testa på viltspår nu när hon äntligen har löpt klart. Kan säga att Luna ÄLSKADE det! Dessutom var hon jätteduktig och missade ingenting, tog vinkeln direkt och rådjursklöven var jättehäftig. Har fina klösmärken på armarna från när hon hoppade upp (jag höll klöven så högt upp som möjligt) och nästan stal den tillbaka ;) Lennart gav ett bra tips då, man slänger klöven bakåt istället, så att den bara "försvinner" ur synfältet för hunden.


Sen tänkte jag puffa lite för tävlingen i morrn på botkyrka brukshundsklubb. Izza och Strimma ska tävla och det kan ju vara roligt att se hur en agilitytävling går till! PM finns här


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 9 maj 2011 06:37

Även Leia är nu friröntgad på höfter och armbågar (armbågar 0 och höfter A) så nu återstår Obbe och Winston (som båda röntgas idag) och Doris.


Söndagen är vilodagen hette det ju åtminstone förr, ja jag vet inte jag. För Berndt och mig startade det med färd till brädgårn vid 8.30 och avslutades med en sen middag vid 21-tiden. Men nu har vi en agilitybana - i alla fall nästan. Tack alla som hjälpte till, Angelica, Gunilla och Carin målade. Berndt ledde snickarsektionen, Tomas skruvade och Maria slipade. Själv använde jag för första gången cirkelsåg och andra livsfarligheter men har alla fingertoppar kvar (men träningsvärk fast det är jag säkert inte ensam om). Någon rallylydnadsträning hann vi inte med men det kommer fler kvällar.


Marianne och Pelle var förbi och beundrade verket. Allt fick gk utom hinderhållarna som fick göra lite grundare. Förhoppningsvis kan vi via Tomas och Maria få hjälp att fixa ett slalom och banan kommer nog också att kompletteras med någon tunnel och kanske en balans som vi hoppas få köpa när SSBK ser över sin hinderpark.


Ikväll inviger vi dom nya hindren - OBS ny tid klockan 19 - så vi (läs Berndt med viss assistans från mig) hinner få dit lite hinderhållare också. Jag försöker ringa runt och meddela den nya tiden men du som tänkt komma och läser detta får gärna själv skicka mig ett SMS (073 966 00 48). Annika

Av Bondinos Kennel - 8 maj 2011 20:05

Efter en helg på landet där Zana badat, busat med Leo och sprungit, sprungit, sprungit besökte vi min syster för att fira födelsedag. Där blev det bus med hennes labrador så en tröttare hund får man nog leta efter! Det drog ut på tiden så något snickrande hos Annika blev det inte, tur var nog det för Zana - att träna utöver allt annat denna helg hade nog varit en sak för mycket.  

 

Vi försöker komma imorgon men det blir sent tyvärr eftersom jag sitter i möte.


Så till Rallylydnad! Jag har nu bokat in ett datum med Linda för att träna vidare. Torsdagen den 19 maj kl. 18 hos Annika. Passar det? Hur många kan vara med?

Vi försöker se på några datum till, det återkommer jag om.


Bjuder på några bilder från helgen.

     


// Anna

Av Bondinos Kennel - 7 maj 2011 12:40

Så har Quintus resultat kommit upp hunddata.

HD grad A

ED ua (0)


/Tomas


Av Bondinos Kennel - 6 maj 2011 10:52

På måndag blir det agility med Marianne kl 18. Välkomna!


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 3 maj 2011 07:35

På söndag den 8 maj kl 14 samlas dom som kan hemma hos mig för att bygga agilityhinder till vår egen bana. Jag tror Berndt står för det mesta sågandet så att vi alla har 10 hela fingrar kvar efteråt men handsåga,  skruva och måla kan vi väl hjälpas åt med.


Ett par av hinderstöden får gärna dekoreras lite mer"konstnärligt". Någon klubb har 2 dalmatiners som infångare och det kan ju vålla viss förvirring hos den otränade hunden. Har vi någon konstnär i påskkullsgänget??


Marianne kommer sedan att hjälpa oss med träning några vardagskvällar framöver kanske redan på måndag? Tisdag den 10 är det inoff agility i Botkyrka, Strimma och Izza är anmälda.


Annika

Ovido - Quiz & Flashcards