Bondinos Kennel

Alla inlägg under mars 2010

Av Bondinos Kennel - 31 mars 2010 19:35

Izzas temp har senaste veckan legat mellan 37,5 och 38 grader. Det är helt naturligt att tempen åker upp och ner den sista veckan, för att slutligen dippa en grad eller så. Vilket inleder "öppningsfasen" av valpningen.


Nåväl igår kväll och i morse så var izzas temp 37,2 så jag tog inga risker och tog ut semestern redan idag. Efter en timme så hade den sjunkit till 36,8! Sedan dess har tempen hållt sig runt 37, och vi är inne på 9e timmen nu.


Jag ser inte så tydliga tecken på Izza men hon har en hög smärttröskel och stressar inte upp sig i onödan, så hon kan vara svårtydd. Men hon andas med kortare andetag, som att hon sprungit fort i typ 50 meter. Inget flås men korta andetag. Hon har dessutom dragit sig undan (hon är väldigt sällskapsjuk och vill alltid vara med där det händer saker) till valplådan.


Så jae... Nåt händer i alla fall. Sen när valparna tittar ut återstår att se. Hoppas i natt eller under morgondagen. Jag behöver sova! Är full i adrenalin så att försöka vila, eller ännu mindre sova nu är bara att glömma.


Jag lovar att meddela er så fort det hänt nåt!!

Av Bondinos Kennel - 30 mars 2010 11:02

Izza jobbar och står i på jobbet fortfarande (bilderna är tagna idag fast hon inte ser dräktig ut, det är bara magen som växt på henne!):


Hon älskar verkligen att gå omkring med dammvippan i munnen... knashund


  samt stora och...


  ... små kartongbitar


Ingen havandeskapspenning för henne mao


(temp fortfarande normal)


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 29 mars 2010 19:53

Allt runt DETTA är det enda jag läser just nu. Kan inte tänka på nåt annat, lämnar knappt hunden för att gå på toa. (jodå det gör jag, är inte sååå hysterisk - än)


Annars är allt lugnt. Izzas temp pendlar mellan 37,5 och 38. Så det blir nog inga bebisar i natt! Tur är väl det, det är ju visserligen dag 58/59 men jag tror att bäbisarna får en bättre start ifall de får mogna lite till i mammas mage.


Izza tar allt med ro:


  Ibland ser det ut som rena sjöslaget i magen på henne. Livliga krabater där inne!


Nä dags för att läsa lite till!

Av Bondinos Kennel - 25 mars 2010 22:01

På måndag blir det dag 58 och då kan valparna trilla ur närsomhelst nästan. Så from måndag så är det jag och snuttan 24/7. Har börjat tempa henne så att man vet hennes normaltemperatur. Det första tecknet på att valpningen har startat är att tempen sjunker och då är det bra att veta vad för temp man ska utgå ifrån.


Detta är sååå spännande!


Måste även passa på att gratta valparnas farbror Murumbis Bright Brolle For You "Pelle" som blev BIS-3 i Tammerfors i helgen och det var mer än 5500 utställda hundar!! Helt otroligt!


Grattis!



Av Bondinos Kennel - 22 mars 2010 15:07

Måste säga att det är tur att det är soligt och varmt ute så att man kan muta med sig hunden ut på lite längre promenader.

Sedan hon blev dräktig älskar hon dessutom att ligga i solen inne, hon flyttar sig efter solen och lägger sig och jäser. Biabädden är inte särskilt poppis just nu, vet inte om den inte är lika bekväm längre?


Lyckades få till en ståbild idag i alla fall. Här ser man tydligt hur hon myser av solen :)


Finns lite barmark i söderläge, härligt!


  Ja jag vet, jag är en usel fotograf, men man ser ju magen där i skuggan nånstans och det är ju huvudsaken?

Av Bondinos Kennel - 21 mars 2010 10:24

Jag började ju ta mått på magen förra fredagen och det har varit väldigt intressant. Hennes mage har växt på olika sätt kan man säga. Först så växte själva magen med ca 2 cm per dag, sen en dag blev jag lite kallsvettig när magen blev mindre! Men snart kunde jag konstatera att bröstkorgen vidgades ordentligt. Så några bebisar måste ha krupit in bakom revbenen på henne tänkte jag, vilket ju naturligtvis gör att magen bilr lite mindre. På röntgenbilderna några dar senare kunde man se att några valpar faktiskt låg så långt upp så min teori bekräftades, och jag kunde andas ut.

Nåväl, magen växte inte sen på några dar (bara bröstkorgen) för att igår slå till med hela 3 cm! Magen känns jättespänd nu och Izza är trött.

Morgonens mått låg på 83cm (revbenens slut) resp 73cm (längst ner) (se nedan för jämförelse)


Det häftigaste är dock vi alla i familjen nu har känt påskisarna röra på sig där inne. Emma blev så tagen så hon fick en tår i ögat :) Kunde jag skulle jag ligga och känna på magen hela dagarna!


Jag har lovat lite ståbilder på tjockizza, men har inte haft tid, jag hoppas på att få hjälp med fotandet senare idag. Så jag har inte glömt bort, jag har bara inte haft möjlighet än.


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 19 mars 2010 15:18

Så var det gjort det oxå. Vi röntgade fröken idag (dag 49) och man kunde tydligt se (tyckte även jag) 10 st små huvuden och ett virrvarr av ryggrader! Fyra av dem såg ut att redan ha lagt sig i startposition   


Jag lägger in röntgenbilden när jag fått den, så kan ni själva räkna och se hur många ni får det till ;)


Tog en bild på hunden med den stora magen.. borta är den spänstiga agilityhunden


 


Av Bondinos Kennel - 13 mars 2010 11:11

Nu börjar de sista tre veckorna, de där veckorna då magen växer som snabbast!


Jag fick frågan av Libban (kennel murumbi) ifall jag hade mätt magen på henne? Då undrade jag varför jag inte tänkt på det själv för länge sen!? Så tack för tipset :) Nåja, det är ju inte försent än så jag tog de första måtten på magen igår. Då tog jag mått på två ställen (hoppas jag förstod dig rätt nu Libban) dels direkt där revbenen slutar och magen tar vid och dels längst ner närmast bakbenen.


Igår eftermiddag mätte Izza: 64 cm (längst ner) resp 69,5 cm (vid revbenen)

Idag på morgonen:                65 cm                   resp 72 cm!!!


Inte undra på att det känns som att man ser henne växa framför ögonen!


Dagens liggaibiabäddbild:

  Allra sötaste och finaste Izza


Ovido - Quiz & Flashcards