Bondinos Kennel

Alla inlägg under juni 2012

Av Bondinos Kennel - 29 juni 2012 08:48

Som flera av er vet så opererade jag mig i förra veckan (eller jag och jag det var ju en kirurg som gjorde grovarbetet kan man säga) och mina hundar är nu nere i småland hos min bror tills jag känner att jag kan hantera ca 70kg hund i koppel vilket jag tror infaller på måndag då jag planerar att hämta hem dem, längtar faktiskt så förbannat efter dem. Vilket jag inte trodde att jag skulle göra den morgonen då de liftade med mamma ner. Den morgonens promenad hade verkligen lyckats göra mig så jäkla förbannad på en viss liten dam som råkar besitta världens jakt- och kamplust. Ja jag menar den väna sockerbiten Luna.  


Promenaden började med att hon nästan drog omkull mig för att hon hittade en katt i diket. Ett snårigt dike. Kopplet slets ur min hand, inte så kul med tanke på att det var längs en trafikerad väg. Som tur var så var katten kaxig och satt still. Vågar inte ens tänka tanken vad som hänt ifall den stuckit iväg.... Nåväl. Katten satt kvar och Luna såg sin chans att äntligen få döda (eller jag menar ju "fånga")  en av de där retsamma jäklarna. Men katten gav igen ordentligt. I det läget kan man tro att Luna skulle backa och förstå att katter inte betraktar sig själva som en ridgebacklunch. Icke då. Luna fortsätter försöka "fånga" katten, men vid det här laget har jag lyckats komma ner i diket och får tag i hundrackarn. Tar ett ordentligt tag i henne så att hon ska lugna sig. Men när Luna är i "jaktläge" så reagerar hon inte på omgivningen öht. Inser att det inte hjälper så vi beger oss iväg igen, och hela promenaden spanar den väna sockerbiten i dikena efter katter att "fånga"...


Till slut får hon napp, men den här gången är det en orm. Men jag tror att jag lyckades skrämma Luna då eftersom jag hoppade och tjöt högt av rädsla så Luna backade undan och skällde för säkerhetsskull lite på ormen när den ringlade iväg...  


Så ja, det var rätt skönt när de åkte iväg senare den dagen. Men nu räknar jag ner timmarna tills jag får återse dem och känner mig riktigt peppad att tävla dem igen. Eller ja, att Angelica tävlar dem igen ;) Luna, Obbe och Echo ska ställas ut i Köping den 22 juli. Izza och Echo ska tävla i rally helgen efter det i norrtälje samtidigt som Obbe ska ställas i Ransäter och sen väntar Eskilstuna den 19 augusti (utställning) för Echo, Luna och Zana. Det är det som är inbokat hittills. Det vore jättekul om vi blir flera som ställer ut (eller kör rally etc) tillsammans. Hur har ni planerat sommaren?


Och ni vet väl att världens finaste Obbe blev 4e bästa hane på Årsta utställningen? Och att Echo kom tvåa i jaktklassen (efter Obbe) med Excellent och CK och att Leia i sin debut fick Excellent? Med lite mer ringträning så kan det nog lura ett CK bakom hörnet för Leia oxå. Vilket fint gäng vi har, eller hur?   


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 17 juni 2012 15:01

Som några kanske vet har jag varit lite tveksam till om Maya löper eller inte. Hugo har ju hela tiden varit säker på sin sak, sen en vecka tillbaka, men jag har inte sett något tecken på blod eller svullnad.


Idag när jag kom hem efter att ha stått i ösregnet på Årsta så upptäckte jag bloddroppar, så nu är det bekräftat: Hon löper!


Tog bara c:a 2 år längre än för alla andra i kullen  


/Felicia


Ps. Nu var det inte så länge sen vi sågs, men grattis till fina placeringar på utställningen! 

Av Bondinos Kennel - 5 juni 2012 23:29

Igår fick Zana och Quintus springa av sig lite på årets Ridgeback race i Åkersberga. SRRS Stockholm hade hyrt Åkers kanals greyhound park för en tävlingskväll med glimten i ögat.


Tyvärr var ju inte Izza med men hennes rekordtid på 6.56 är oslaget även denna gång    Vinnaren hade 6,6 i år. Zana och Quintus gjorde vad de kunde för att visa vem deras mamma är men det räckte inte helt. De sprang som bäst på 7 sekunder jämnt. Lika snabba båda två!

Det märktes att de uppskattade denna aktivitet! Vissa hundar var rädda för "haren" eller valde att springa och leka istället, men inte dessa två. De for iväg och hade nog gärna jagat en stund till om de fått!

  

Men trötta och nöjda for vi hemåt och det blir nog fler lopp!

// Anna

Av Bondinos Kennel - 1 juni 2012 21:32

Annika påminde mig om att den lilla sockertoppen Hugo faktiskt fyller 7 år idag! Tänk vad tiden går fort, och vad mycket roligt vi har haft! Lägger upp en bild på Hugo och leksyrran Maisha.


Jag och Maya har nu anmält oss till två rallytävlingar i sommar. Taktiskt lagda mot slutet så att vi ska hinna träna ordentligt.


Norrtälje den 29/7 och Skarpnäck den 26/8.  Hoppas att det kommer fler syskon!


 


Av Bondinos Kennel - 1 juni 2012 17:12

... Izza är frisk!! Ingen cancer mao utan det på tassen var nån ovanlig form av fibrom och vad det på bröstkorgen var kommer jag inte ens ihåg, för det var ändå helt ofarligt! Helt underbart!


/Pernilla


PS

Är det nån som ska vara med på racet på måndag?

Ovido - Quiz & Flashcards