Bondinos Kennel

Alla inlägg under oktober 2011

Av Bondinos Kennel - 30 oktober 2011 18:32

Idag åkte jag o Pernilla till Norrtälje lokala kennelklubb för att tävla rallylydnad, ett trevligt ställe att tävla på och måste säga att de hade bra flyt idag på arrangemanget :)


Först ut idag av våra sötnosar va Izza. Hon tävlade i fortsättningsklassen, som va förlagd på deras agilityplan, vilket gjorde att Izza kasta ett å annat öga på balanshinder mm    Jag tyckte att vi gjorde en bra runda o kände mig nöjd. Pernilla började stuva in Izza, Luna o bur i bilen, medan jag skulle gå banvandring för nybörjarklassen med Echo. Mitt i banvandringen hör jag Pernilla ropa "Angelica!! kom!!" ...då visade det sig att jag o Izza kommit på 3e plats (av 25) med hela 96 poäng  o skulle stå på pallen Så nu har mamma Izza har fått ännu en titel: RLD F  

Här kan ni kika på Izzas runda:



Så va det då dags för Echo-pojken...o till en början va han lite disträ...sisådär en tre skyltar. Sen så vakna han till o fattade att "jaha, är det du o jag som jobbar" ...å då gick det som en dans   Det kändes som om vi iaf fixat en godkänd runda, men då jag visste att domaren vi gick för va (host harkel) rätt hård i sin bedömning, vågade jag inte riktigt känna mig säker. Men se, det blev 88 poäng och därmed ett till kvalificerande resultat!!

Vår fina kritik: "Lysande runda, med bra rallylydnadskänsla. Försök att arbeta bort din knutna hand, den kan missförstås"  o det kändes kanon att få höra   Knutna handen va oxå bra att hon sa ngt om o ngt för mig att tänka på! Dock är det ganska medvetet just nu, då Echo har en tendens att komma lite före mig, har jag börjat med att hålla godis bakom ryggen o det har gett resultat....nu gäller det bara att inte fastna i det, utan som sagt, arbeta bort den hjälpen! 

Så summa summarum, en riktigt skoj dag  

Nu hoppas vi (jag) på att Echo inte blir bortlottad i Nacka den 19 nov, då har vi chans på en ny titel! Strimma o Obbe är också anmälda...hoppas vi får starta allihop :) 

/Angelica

Av Bondinos Kennel - 28 oktober 2011 00:41

siten håller på att byggas om, foton headers texter etc etc ska breddas och de lovar att det ska bli fint igen, men tills dess hamnar kort och korttexter rätt så konstigt, men det får vi väl leva med ngn stund


/p

Av Bondinos Kennel - 23 oktober 2011 19:08

Hade tänkt att låta rallyinlägget ligga överst ett tag, men jag fick såna underbara bilder på Luna från min begåvade svåger idag och blev bara tvungen att lägga upp dem här redan nu! Ni som vill läsa om helgens rallytävling behöver bara scrolla ner lite ;)

 

   Foto: Frank Svarten


 

  Foto: Frank Svarten

 

 Foto: Frank Svarten


Och Luna bara älskade att posera. Det bor nog en liten exhibitionist i den tösen. Eller kanske inte så liten ändå ;)


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 23 oktober 2011 15:56

Som rubriken antyder - gårdagen blev lååång. Den började med att jag åkte hemifrån 0645 och slutade med att jag kom hem 1930... och ändå så var vi inte längre bort än i Vallentuna. Jag förstår att klubbarna har lite växtvärk när det gäller att arrangera rallylydnadstävlingar, men vissa saker är verkligen inte genomtänkta och lite har de väl lärt sig av att tex arrangera agility? Nåja, ska inte grotta i det där mer.


På förmiddagen så var det nybörjarklass på 4 olika banor. Echo blev tyvärr bortlottad i sin ena start så han hade bara en chans. Han var lite tankspridd och tittade sig lite omkring


  Vilka är ni då?


Men han var jätteduktig och tog ett stort kliv framåt resultat- och mognadsmässigt.


  Och visst visade han att han kan fokusera oxå!


Slutpoängen blev 55 och han blev därmed inte godkänd men han är ju praktiskt taget ett spädbarn och har tiden på sin sida


  Bus hanns med också


Mitt i alltihop så startade ett flygplan kanske 70 meter från tävlingsbanorna, en rätt annorlunda upplevelse kan jag säga. Tyvärr blev jag så förvånad så att jag glömde att fota... grr.


Efter Echos start så fick vi vackert vänta på att fortsättningsklasserna skulle börja. Och det gjorde vi. Väntade alltså. Tur hade vi i alla fall med vädret, det kunde ju varit regn/storm/hagel/snö...det var faktiskt t.o.m bra "hundibilväder" och jag vågar knappt tänka på ifall vi inte hade kunnat ha dem där. Där slapp de frysa och bilen var parkerad kanske 50 meter från tävlingsområdet.


Vi passade i alla fall på att låta småglinen springa och busa längst bort på fältet och de passade även på att doppa sig ordentligt i diket. Som tur var så var det inte lerigt...


Fortsättningsklasserna började så småningom (nån timme försent eller så) och Izza var på strålande humör. En del berodde säkert på kycklinglevern Angelica bjöd på men tror att Izza även njöt av att slippa kopplet på banan. Mkt glad energi hade hon (sen tyckte iofs domaren att tempot var ryckigt - istället för att premiera glädje så gnällde hon på att banan inte genomfördes i exakt samma tempo hela tiden...)


Fin kontakt och härligt samarbete!


Banan avslutades i alla fall på ett positivt sätt med snabbt tempo och hopp. Roligt för hundarna (och säkert även för förarna)


härliga glada Izza


Rundan blev såklart (hehe) godkänd med 85 poäng, betänk att då har Izza och Angelica tränat fortsättningsskyltar i endast ca 30 min tidigare. Sammanlagt!  Ska bli väldigt roligt att se vad en vinter med regelbundna ridhusträningar tillsammans kan göra!  


Sista banan gick även den bra även om Izza kanske var en aning tröttare och fick kortslutning när hon skulle snurra runt och fick -10 för ej utfört moment där, sen hade hon även svårt att hålla sig från att hoppa över hindret i förtid... hihi.


  Izza visar att hon faktiskt KAN snurra (första starten)


    

Slutpoängen blev 86 så mao så hade det inte varit för kortslutningen så hade det blivit riktigt bra poäng!


Vi hade även sällskap med Hanna och Sponken som blev uppflyttade till Avancerad klass! Med fantastiska poäng. Suveränt jobbat Hanna! Även övriga RR (Karin Fürst med Moa och Yaya och Johanna Fürst med Wilson), som startade fick godkända rundor med toppresultat så det känns som att hundarna gjorde bra reklam för rasen!


Så Izza har nu två godkända rundor i fortsättningsklassen och det vore ju toppenroligt ifall det blir godkänt på söndag också. En till titel till damen vore inte helt fel  


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 20 oktober 2011 12:34

Även om de flesta löven har trillat av så är det fortfarande färgrikt i naturen. Sådana här dagar när det är vindstilla och solsken är de bästa dagarna på hela året. Tycker jag. (antar att jag är rätt ensam om det)


Jag har "glömt" att lämna tillbaka mammas kamera efter lydnadstävlingen, men det var inte alls tråkigt att ha den med på promenaden. Så jag kan tänka mig att passa den lite oftare. Helt säkert.


Jag har en del att lära vad gäller bländare etc så korten som jag tog inne i skogen blev bara ett blurr :( Men som tur var så var en del av sträckan på en stubbåker/äng och de bilderna blev rätt bra. Så här kommer en bildbomb


  Inte november än ju, klart man tar sig ett dopp!


Leker lejon ute på savannen


    Frihet


  Nu tar jag dig! Se upp!


 


  Luna har kamouflerat sig lite extra. Lera på ryggen har aldrig nån dött av.


  Mina fina töser. Helt ofarliga. Jag svär.


  Nån som beställde en helikopter? Izzas öron har ett eget liv


Lunas öron vill inte vara sämre


De håller ihop som ler och långhalm de där två


   


Izza och Echo ska tävla i rallylydnad i helgen och Zana och Spooky ska gå öppet spår för Susanne. Lycka till allihop!


/Pernilla

Av Bondinos Kennel - 17 oktober 2011 15:18

Igår så tävlade både Oberon och Izza i lydnad klass 1. Angelica och Izza börjar få upp tävlingsvanan inte minst pga rallylydnaden som särskilt Izza uppskattar.


Obbe har två förstapris sedan innan och är därmed bara ett förstapris ifrån ett LP1 men igår var liten Obbe trött efter en händelserik lördag och det blev ett andra pris den här gången. Men Izza och Angelica slog personbästa med 167,5 p och Izza fick därmed sitt andra förstapris så nu är även hon bara ett till förstapris från LP1! Bättre sent än aldrig ;) Med den poängen blev det pallplats och fin pokal!


  Izza gjorde sin bästa linförighet någonsin


Inkallning (Izza)


    Apport är nog ett av Izzas favoritmoment


Hopp!


    Obbe inför hoppmomentet


  Izza och Angelica med sin fina pokal


//Pernilla




Av Bondinos Kennel - 13 oktober 2011 18:52

Hej,


Jag försöker läsa i bloggen när tillfälle ges då det är roligt att läsa om era fina unga hundar och allt ni gör tillsammans. Vi är för tillfället passiva medlemmar i Bondinos träningsgrupp, men jag vill ändå dela med mig av vilken frukt det ger längre fram i livet när man lagt en sådan bra grund som Annika och Lena hjälpt oss med. För några veckor sedan blev jag påmind om vilken otroligt fin hund Vinja är. Jag och Vinja var uppe och vandrade vid Ramundberget tillsammans med tre väninnor från jobbet. En av dem är hundrädd, men eftersom hon visste att Vinja är så lydig så fick hon (Vinja) följa med. Jag fick höra hela helgen hur fin och trevlig hon är, min väns rädsla var som bortblåst! Vi får ofta höra att Vinja är fin, men det känns lite extra när det kommer från någon som är (var!) hundrädd. Det är så obeskrivligt härligt att inte behöva vara ängslig att ens hund ska hitta på dumheter eller vara otrevlig när man umgås med andra, att kunna ha henne lös och ta med henne på dessa äventyr som tex denna i Ramundberget. I flera år har vi sagt att ”det här måste vara hennes bästa år”, men hon blir bara finare. Hon har, vågar knappt uttala det (peppar!), faktiskt varit helt skadefri så när som på en olycka med en pinne in i bröstet när hon lekte med Vito, samt en broskbildning (el vad det nu var, det är borta ivf). Vi hoppas att hon håller sig lika frisk i många år till och detsamma önskar vi förstås era hundar. Lycka till med träning och allt annat! Vi ses!


Mvh,
Nina, matte till Vinja


PS skickar med några bilder också här nedanför

   

Av Bondinos Kennel - 10 oktober 2011 21:36

Magda här igen, med lite mer Hundlöpet-nytt!   

Jag ser på arrangörens hemsida att det "piffats" lite, och det har kommit upp två bilder på mig & Izza när vi springer våra 10 km. Tyvärr är bilderna inte av så bra kvalitet... men men, alltid bättre än något, såhär såg det ut: http://bilder.hundlopet.se/#1.29 och http://bilder.hundlopet.se/#1.118

Bilderna är tagna vid vattenstoppet på 4.5 km, dvs lite mer än halva loppet kvar innan mål, så vid målgången såg jag (men inte Izza) betydligt tröttare ut än såhär.


Sen så har de redan öppnat anmälan för nästa års Hundlöpet, som blir 9 september 2012, det är bara att ni redan nu bokar in det i era kalendrar och hoppar i löparskorna och börjar jogga med era hundar! Efter årsskiftet höjs priset, och framåt sommaren höjs priset ännu mer, så det är lika bra att ni anmäler redan nu, för det kommer jag att göra    Hoppas vi ses 9 september 2012 med era hundar, antingen på 5 km eller 10 km-spåret!

Ovido - Quiz & Flashcards