Bondinos Kennel

Direktlänk till inlägg 3 maj 2010

Valpkurs

Av Bondinos Kennel - 3 maj 2010 16:52

Igår var det dags för den allra första valpkursen för oss blivande påskvalpsägare. Lena var suveränt pedagogisk som alltid och Izza blev så glad när hon fick demonstrera lite enkla saker tillsammans med sin favorittränare. Blodpuddingen gjorde väl sitt till oxå.


Nåväl, igår informerades vi till en början om vad det är vi kommer att lära oss under kursens gång, vi fick även en enkät som vi ska svara på så noggrant och ärligt som möjligt. Vad är det för hund jag egentligen vill ha? Vad är viktigast och vad är inte lika viktigt? Att man svarar så ärligt och noggrant som möjligt gör ju att det är lättare för Annika och Lena att hitta rätt köpare till rätt valp. Så att alla blir (jätte)nöjda. Nu tror ju jag att jag och Annika är rörande överens om vad för hund jag ska ha, men jag har faktiskt fyllt i ändå. Kan ju vara kul att ha på papper om nåt år eller två och se hur det verkligen blev!


Lena demonstrerade även lite lekövningar med sin schäfervalp Teja (el Teija?) och Strimma fick glänsa lite med sina kunskaper oxå. Särskilt hennes sätt att röra sig väckte beundran bland publiken. Strimma är verkligen en graciös tjej!


Sen så gosades det lite till i valplådan innan vi begav oss hem igen.


Det blev en lång dag för oss alla och valparna var tydligen väldigt trötta på kvällen sen. Jag och Annika hade även passat på att väga alla valpar och klippa deras klor innan alla valpköpare kom. Vinjas (Bondinos Vinja) familj var även och hälsade på under förmiddagen och barnen var verkligen jätteduktiga med småvovvarna. Det märktes mkt väl att de var hundvana! Fast det var inte lika kul när nån valp kom åt med en sylvass tand på ett mjukt barnafinger förstås...



Det kan även göra ont på oss vuxna... Foto: Nina och Jan-Erik Örtqvist


Jag ser verkligen fram emot nästa kurstillfälle (nu på söndag) och inte minst valpmentaltesten... vad är det för gäng miniizzar och minichickos vi har? och till sist - vem blir min?? Det är den stora frågan nu.


/Pernilla


 
 
Ingen bild

Angelica

3 maj 2010 19:44

Härligt skrivet! Och visst är det så, nu funderar vi...vem ska bli vår alldeles egna söta valpis :)

Tack för en rolig och givande dag, alla inblandade :)

 
Ingen bild

Anna

3 maj 2010 21:08

Jag antar att jag inte är ensam om att leta i almanackan efter en ledig stund då jag kan smita över till Vidja igen :)
Vi ses i helgen!

 
Stardust

Stardust

4 maj 2010 12:32

Hej hopp!
Jo det är inte alltid så lätt att finna rätt familj till rätt lite valp. För man har ju ett åtagande i ett X antal år....! Spännande för er att snart få hem era gullungar, själv väntar man ju på att snart få sina små!
Ps Pernilla visst har du fått en favvis iaf!
Kram från oss

http://www.stardustkennel.com

 
Ingen bild

Pernilla

4 maj 2010 22:02

Ja nu är det nästan bara tre veckor kvar! Ska bli underbart att få hem min Izza oxå. Saknar henne så.

Jag gör allt vad jag kan för att inte fästa mig för mkt vid nån valp, det är jättesvårt, men jag tror det är viktigt att man försöker älska alla lika mkt, så att man väljer valp med förståndet sen efter valptesten. Fast vi "väljer" ju inte, men du förstår kanske vad jag menar.

 
Stardust

Stardust

5 maj 2010 12:43

Pernilla!
Jag förstår precis! Och visst älskar man dom alla!
Önskar dej och alla valpköpare ett stort stort lycka till! Och det ska givetvis bli extra kul att ses när man har halvsyskon!
Kram från stjärnorna på Stardustkennel

http://www.stardustkennel.com

 
Johanna & farbror Ron

Johanna & farbror Ron

5 maj 2010 14:16

Vilka charmtroll! Man riktigt känner de sylvassa tänderna på den översta bilden =)

http://www.mohagets.webs.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bondinos Kennel - 13 juli 2015 21:27

10-12 juli gick SRRS-Specialen av stapeln på Almare Stäket. Lydnaden på fredag, och utställning på lördag-söndag.  På lördagen var det hanarnas dag. Sixton gick i veteranklassen, fick Excellent och blev placerad som tvåa i konkurrensen. Stort Gratt...

Av Bondinos Kennel - 15 februari 2015 23:51

Idag har vi njutit av solen både inne och ute. Framför allt är det vår fina äldre herre Hugo som har njutit. Han tycker att bland det bästa som finns är att hitta en strimma sol i soffan, men är inte heller sen på att göra utflykter till nya platser....

Av Bondinos Kennel - 14 februari 2015 14:48


Imorse var det early rise. Vi åkte till Sollentuna rackethall för Aylas första valputställning. Vi var där i god tid, så hon hann känna in sig på området och varva ner lite. Så småningom blev det vår tur. I hennes klass (tikvalpar 4-6 månader) var de...

Av Bondinos Kennel - 13 februari 2015 06:15


Imorgon ska jag (Magdalena) och Ayla delta på vår första valputställning, i valpklass 4-6 månader (hon är ju 5,5 månader nu, född 2014-08-22). I Sollentuna Rackethall går det av stapeln. Senaste veckorna har vi tränat en del utställningsträning: hemm...

Ovido - Quiz & Flashcards