Bondinos Kennel

Direktlänk till inlägg 28 september 2010

idolbilder och lite spår...

Av Bondinos Kennel - 28 september 2010 19:51

Kan inte låta bli att visa några bilder från idag när Echo njöt i fulla drag av solen, vår söta soldyrkare   

           

Att vara i nuet...det är något vi har att lära av våra fina hundar!


Å så lite spår...

Jag försöker lägga spår så ofta jag kan, Echo tycker verkligen om det! Har börjat att lägga lite längre, med vinklar och i lite olika terräng. Han har helt klart kopplat på vad som ska hända när det är dags för spårarbete. Har inhandlat en sele nu så att det ska vara lite skönare för Echo när han "ligger på" i spåret!

Har oxå fixat klädnypor med band, så jag vet vart jag gått...behövs nu tycker jag när spåret blir längre och ligger en stund innan vi går...

  


Hur går det för er andra, tycker vovvarna om att spåra?

/Angelica

 
 
Ingen bild

Magdalena

28 september 2010 20:26

Haha, så typiskt ridgebacks att lägga sig där solen finns! Karma är precis likadan, hon letar alltid upp minsta solstrimma på golvet och förflyttar sig i den vartefter den rör på sig :)

 
Ingen bild

Pernilla, Izza och Luna

29 september 2010 06:42

nu när jag har bil och sånt så kommer det bli mkt mer spårläggning! Antingen så köper jag färdiga snitslar eller så måste jag köpa en vass sax... Har testat att klippa i plastpåsarna hemma med det funkar inte alls.

Det är även bra att man har en spårlina till selen, nu kommer jag inte riktigt ihåg längden på den, men har för mig att det är 15 m för personspår och 10 m för viltspår. Dels är det fiffigt med lina och sen är det så tydligt för hunden att nu är det spåra som gäller när arbetskläderna åker på. (till viltspår kan man ha ett halsband av tex en mjukare halvstrypsmodell i tyg)

 
Ingen bild

Angelica

29 september 2010 13:02

Precis Pernilla, lina blir nästa inköp. Dumt nog har jag ju kastat allt som från tidigare hundar! Blir en 15m (står i reglerna max 15 för personspår). Lina gör det ju lite lättare oxå att ge hunden utrymme att arbeta ordentligt. Dessutom ska man väl gå 10m bakom hunden vid personspår...el minns jag fel?

 
Ingen bild

Angelica

30 september 2010 12:12

Med hälsning från Annika. För viltspår ska linan va 10m och personspår ska man gå 10m bakom hunden, därav en lina på 15m. Så på längre sikt behöver man alltså två olika längder om man ska tävla.
En annan sak, för att tänka på miljön så är det bra att använda klädnypor av trä och snitslar i papp. Om man skulle glömma kvar en i skogen, vilket lätt kan hända, så gör man inte så stor skada på miljön. Så det blir till att uppdatera snitslarna för mig ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bondinos Kennel - 13 juli 2015 21:27

10-12 juli gick SRRS-Specialen av stapeln på Almare Stäket. Lydnaden på fredag, och utställning på lördag-söndag.  På lördagen var det hanarnas dag. Sixton gick i veteranklassen, fick Excellent och blev placerad som tvåa i konkurrensen. Stort Gratt...

Av Bondinos Kennel - 15 februari 2015 23:51

Idag har vi njutit av solen både inne och ute. Framför allt är det vår fina äldre herre Hugo som har njutit. Han tycker att bland det bästa som finns är att hitta en strimma sol i soffan, men är inte heller sen på att göra utflykter till nya platser....

Av Bondinos Kennel - 14 februari 2015 14:48


Imorse var det early rise. Vi åkte till Sollentuna rackethall för Aylas första valputställning. Vi var där i god tid, så hon hann känna in sig på området och varva ner lite. Så småningom blev det vår tur. I hennes klass (tikvalpar 4-6 månader) var de...

Av Bondinos Kennel - 13 februari 2015 06:15


Imorgon ska jag (Magdalena) och Ayla delta på vår första valputställning, i valpklass 4-6 månader (hon är ju 5,5 månader nu, född 2014-08-22). I Sollentuna Rackethall går det av stapeln. Senaste veckorna har vi tränat en del utställningsträning: hemm...

Presentation


Kennel Bondinos blogg

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards