Bondinos Kennel

Alla inlägg under december 2010

Av Bondinos Kennel - 13 december 2010 12:08

Jag och Echo åker på ringträningen ikväll, någon som hänger på?


Isf så har ni länk till Gerard här:

http://www.gerardoshea.com/se/kurser/handlingkurser/dropp-in-traning-839463


Det är här träningen är:

http://www.rikstenshundsportcenter.com/newphpweb/index.php


Ta med kontanter, köttbullar och hungrig hund!

Hoppas vi ses  

/Angelica

Av Bondinos Kennel - 11 december 2010 14:12

Inget speciellt som hänt, men tänkte jag kunde dela med mig lite av några bilder!

Från imorse, Echo ligger o väntar på sin frukost... 

 


Sällskapssjuk son vill också sätta sig o vänta...säger till Echo "får jag en puss eller?"...

  


...visst får du det säger Echo   

 


Kom ihåg USB-minne imorgon när vi ska till ridhuset...så ska jag göra mitt bästa för att komma ihåg datorn  

/Angelica 

Av Bondinos Kennel - 7 december 2010 19:27

Igår va jag och Echo på ringträning för Gerard O´Shea. Även om jag ställt ut hund tidigare så har jag den inställningen att man alltid kan lära sig mer och bli bättre. Efter att ha fått tipset om Gerards ringträning av Helena Boberg (som har Rut), så tänkte jag att det måste jag testa! Tack för tipset Helena :)


Så till träningen då, hur va det? Vi höll till i Rikstens hundcenters inomhuslokal i Tullinge. Det va många hundar och av alla de sorter ;) Bara det bra träning för Echo....som tittade på en Schipperke som om det va ett   ! Konstig liten hund sa Echo ;)

Själva ringträningen va i mycket positiv anda och bygger på att det ska vara positivt och roligt för hunden. Till en början handlar det inte alls om att "ställa upp" hunden, utan många bra konkreta tips och sätt hur man arbetar med att få fram "rätt" beteende och utstrålning samt hur man som handler ger rätt signaler och skapar förväntan hos hunden.


Jag tycker det va riktigt rolig träning (Echo hade oxå skoj!) och kommer absolut gå dit igen. Jag och Echo va nöjda och trötta när vi damp ner i sängen igår kväll!

På måndagar har Gerard drop-in, kl18:30-20 för "nybörjare" el såna som inte tränat för honom förr, så det är bara att dyka upp! (kostar 120kr)

Kan rekommendera det för er som vill ställa i vår  

/Angelica


Av Bondinos Kennel - 6 december 2010 10:02

Det är hög tid att börja fundera över nyårsafton. Satsa detta första år helhjärtat på att ge era hundar en bra start. Träna gärna med skott/fyrverkeriljud på skiva i olika miljöer, starta i tryggast möjliga läge och på låg volym och gör det gradvis svårare (se Angelicas inlägg nedan).


Testa ev att promenera vid skjutbana. Planera då så att hunden klarar av skotten lätt, gå inte så nära att ni behöver vända (=fly i hundens ögan) hellre starta långt ifrån så att ni kan gå parallellt med ljudet och ev gradvis lite närmare.


Lek döva, dvs ignorera ljudet och beröm inte hunden för att den klarar av störningen. Sysselsätt er med annat istället eller bara gå vidare på promenaden. Gör gärna någon enkel övning som ni kan belöna - mat är ju generellt lugnande. Lek kan vara avledande men allltför våldsam lek kan snarare öka risken för reaktion. En trygg äldre hund kan var en hjälp.


Men allt går inte att planera. Om hunden blir rädd så vad du gör - ömka inte!! Behåll ditt lugn och ignorera själv skottet eller fyrverkeriet. Det är inte heller läge att skälla på det barn som kastade smällaren. Försök helst att stanna på platsen och avleda hunden med lugn aktivitet till dess att den går ner i varv. Om du måste gå därifrån så försök att göra det lugnt och kontrollerat.


På nyårsafton brukar smällandet åtminstone hos oss pågå större delen av dagen. Rasta i koppel, en riktigt rädd hund flyr i panik och kommer inte på inkallning. Om din hund tillbringar nyårsnatten på flykt kan det sätta spår för livet.


Kombinationen av ljus och ljud förstärker varandra. Försök fira nyår där det är lugnt. Dra för gardiner, sätt på TV eller stereo på hög volym. Planera rastning så du inte behöver gå ut under den värsta tiden. Ignorera förstås själv ljus och ljud, stå inte i fönstret och kommentera fyrverkeriet i år. Lämna absolut inte hunden ensam.


Mina hundar är skottfasta, ändå är jag extra försiktig på nyår. Vissa år har jag gått och lagt mig och läst med hundarna under täcket ( jo dom får ligga där annars också när vi myser på morgonen). Ibland har jag gått ut i Ågestas skogar vid midnatt (kopplade hundar) och fyrverkerierna har då bara synts på riktigt långt håll och inte vållat några problem. Förra året var vi flera V-kullshundägare hos Ulf och Lotta på nyårsmiddag och med fördragna gardiner och musik så  gick det också alldeles utmärkt trots att det lät som kriget brutit loss i Norrviken  vid midnatt.


Men det finns också många hundägare som tillbringar nyår i klädkammaren eller källaren med en hysterisk hund som ligger och darrar i ett hörn, kissar inne eller bara springer runt och letar skydd. Om din hund har reagerat på impulsljud kan veterinär skriva ut lugnande medel som då ska ges innan hunden blir rädd.


Skotträdsla kan vara genetiskt betingad, därför avlar vi bara på skottfasta hundar. Trots bra gener kan dock de allra flesta hundar utveckla skotträdsla om de blir för pressade och unga individer är förstås känsligast - så satsa på ett bra nyår även för hunden.

Annika 

Av Bondinos Kennel - 6 december 2010 08:16

Träningen i ridhuset igår tyckte jag va riktigt lyckad. Innan kände jag mig trött, hade till o med kaffe med för jag tänkte att det blir nog att sitta på läktaren o ta det lugnt...men jag kom igång ;)

Bra upplägg och lagom många hundar, tack för träningen Annika!


Vi pratade om nyår och allt vad det innebär för våra fyrfota vänner och att det kan vara bra med lite träning inför nyår. För dom som vill så tar jag med min dator nästa söndag...ta med ett USB-minne bara så ordnar vi "det" på söndag!


Just nu ligger Echo och sover i soffan till ett hyfsat ljudligt fyrverkeri   

...och ja, det funkar ju också som bakgrundsljud när jag sitter och skriver min D-uppsats   


Ha det gott allihop/Angelica

Presentation


Kennel Bondinos blogg

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards