Bondinos Kennel

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2011

Viltspår och stjärnstatus

Av Bondinos Kennel - 1 oktober 2011 11:08

Med en dags varsel så fick jag gå ett spår med Luna för domare Helena Sjöström nere i Strängnäs. Jag hade inte tränat på flera veckor, men får man chansen att köra ett spår så är det bara att haka på och ta det som träning ifall det inte skulle gå vägen. Att få tid just nu är nästan omöjligt. Älgjakt och kommande snö sätter käppar i hjulen. Eventuellt så ändras dessutom reglerna för viltspår efter nyår och det kan bli ännu svårare att få tider eftersom spåren kommer att behöva "vila" i tio dagar innan nästa spår läggs.


Luna har aldrig träffat Helena innan men hon visste ändå vad det var frågan om, hon drog mig fram till spåret. Och med dra menar jag att hon sänker hela kroppen och ut med klorna och så draaaar hon, men jag brukar låta henne få göra det när vi ska spåra. Det är i princip det enda tillfället hon får göra det faktiskt.


Starten tog hon lätt som en plätt och utan minsta tvekan. Men efter ca 20 meter börjar hon ta lite små utflykter från spåret. Lite "jag ska bara kolla här först innan jag fortsätter att spåra".

Terrängen var svår! Stora stenblock och stenar fick vi klättra(!) och kliva över, två kärr med 15 cm djupt vatten fick vi gå genom, kala berghällar och massor med älgskit (+ tefatsstora kantareller) låg i spåret. Jag var nästan helt säker på att vi höll på att nolla, men Luna visade ändå tydligt att hon visste precis var spåret gick fast hon inte följde det slaviskt direkt...

När det var dags för skott så blev hon liksom Echo väldigt ivrig och lycklig - snart kommer mitt priiiiis! :) (vi får träna skott utan klöv framöver så inte MH blir missvisande). Då, när Luna hittat klöven, berättade domaren att hon, domaren alltså, hade haft två älgar framför sig runt hela spåret när hon la det och att Luna öht tog spåret hela vägen runt var en bedrift! Hennes små utflykter var precis där älgarna klivit omkring men Luna valde ändå att följa spåret och tappade inte bort sin uppgift, trots maximal störning. Så betyget blev ett första pris med HP!!

Luna är verkligen min lilla stjärna.


Helena hade egentligen inga tider kvar resten av säsongen men så när hon stod och skrev i protokollet så frågade hon plötsligt vad jag gjorde på onsdag? Så på ren tur så har jag nu ännu en tid och så har jag tid för Susanne den 23. Jag tänkte boka in en extra tid hos någon annan jägare (om det går) så att jag har en reservtid. Tre raka ettor kan man inte räkna med. Vill Anna med Zana hänga på ifall jag hittar en tid? (nu på onsdag så finns det inga extratider dock)


Brittmaries lilla Rosso var också jätteduktig och tog ett första pris! Stort grattis! :) 16 min tog det, en jättebra tid för en sån liten (men tuff) kille. Det måste ju vara rätt mkt besvärligare att vara liten om man ska ta sig över stenar, genom ris och annat som våra vovvar knappt ens märker.


/Pernilla


 
 
Ingen bild

Angelica

1 oktober 2011 15:37

Ja, underbart! Bra jobbat o stort grattis :))
Min tid den 23/10 kan Anna ta (om du vill, säg till isf) el om d är ngn annan i Bondinos gänget som behöver tid?

Grattis till Rosso o BM oxå :))

 
Ingen bild

Hanna & Spooky

2 oktober 2011 09:10

Grattis Pernilla! Va fint d gick. Vilken dröm att få Hp! :)

Kul m lillhunden oxå. Ser championatreglerna likadana ut för dvärgpinscher?

 
Ingen bild

Annika

2 oktober 2011 10:40

Bra jobbat alla 4 och kanske ssk Pernilla som inte gick in och stökade med sin hund i fel ögonblick utan litade på Luna och lät henne sköta sin uppgift

 
Anna och Zana

Anna och Zana

2 oktober 2011 22:23

Kom hem från Spanien idag. Jag vill jättegärna ha tider! Vårt spår med Tomas blev ju inställt pga dubbelbokning och nu har jag inte fått nån ny tid som fungerer.
Angelika har du ett klockslag den 23/10? Vi kan ju höras på telefon.
Grattis till er Pernilla och BM!

http://www.leo-zana.bloggplatsen .se

 
Ingen bild

Pernilla

3 oktober 2011 10:25

Anna: jag tror att Hanna övertagit den tiden för susanne nu, men jag och BM (beroende på hur det går på onsdag för luna) ska boka thomas och/eller Per (katrineholm, hyfsat nära för oss men kanske lite långt för dig) v 43. Just nu är det björnjakt och lite annat tydligen så jag tror inte att någon tid finns för tillfället. Men vi skulle höra av oss helgen v42 till dem. Leif i Riala har slutat för den här säsongen.

 
Camilla o Kito

Camilla o Kito

4 oktober 2011 13:40

Så kul att läsa om er bedrift i spårskogen! Grattis igen!

http://kito.photoweb.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bondinos Kennel - 13 juli 2015 21:27

10-12 juli gick SRRS-Specialen av stapeln på Almare Stäket. Lydnaden på fredag, och utställning på lördag-söndag.  På lördagen var det hanarnas dag. Sixton gick i veteranklassen, fick Excellent och blev placerad som tvåa i konkurrensen. Stort Gratt...

Av Bondinos Kennel - 15 februari 2015 23:51

Idag har vi njutit av solen både inne och ute. Framför allt är det vår fina äldre herre Hugo som har njutit. Han tycker att bland det bästa som finns är att hitta en strimma sol i soffan, men är inte heller sen på att göra utflykter till nya platser....

Av Bondinos Kennel - 14 februari 2015 14:48


Imorse var det early rise. Vi åkte till Sollentuna rackethall för Aylas första valputställning. Vi var där i god tid, så hon hann känna in sig på området och varva ner lite. Så småningom blev det vår tur. I hennes klass (tikvalpar 4-6 månader) var de...

Av Bondinos Kennel - 13 februari 2015 06:15


Imorgon ska jag (Magdalena) och Ayla delta på vår första valputställning, i valpklass 4-6 månader (hon är ju 5,5 månader nu, född 2014-08-22). I Sollentuna Rackethall går det av stapeln. Senaste veckorna har vi tränat en del utställningsträning: hemm...

Ovido - Quiz & Flashcards